Nákladní automobilní kolona typu II – Kolumna samochodów ciężarowych typ II - Truck Convoy Type II
Nákladní automobilní kolony typu II byly určeny pro převoz vojska, výzbroje a výstroje jednotek v rámci operačního svazku (armáda, samostatná operační skupina), ke kterým byly zpravidla dočasně přiděleny a v dispozici Hlavního velitelství. V mírové sestavě polské armády neexistovaly. Byly mobilizovány obrněnými prapory, jejichž součástí byly jak automobilní jednotky tak jednotky útočné vozby a byly vybaveny nákladními automobily o nosnosti nad 2 tuny částečně z mobilizačních zásob a z větší části z mobilizace civilního sektoru, což vedlo ke směsici různých typů vozidel o různém, vcelku značně opotřebovaném technickém stavu, což znesnadňovalo opravárenskou službu a vybavení náhradními díly.
Velitel kolony byl zodpovědný za úplnost přepravovaného materiálu a za jeho ochranu před zničením v průběhu přepravy. Ozbrojenou ochranu kolony v průběhu přepravy zajišťoval náčelník služby jednotky, pro kterou byl převoz prováděn.
Nákladní automobilní kolonu tvořily:
Velitelský roj
2 dopravní čety – v každé po 10 nákladních automobilů (Chevrolet 157, Polski Fiat 621R, Berliet CBA, Packard 3 t, Saurer, Praga RV a jiné).
Pomocné družstvo
Tabulkové stavy:
důstojníci – 2
poddůstojníci – 13
mužstvo – 39
nákladní automobily – 21
osobní automobil - 1
motocykly – 2
cisterna – 1
dílenský automobil -1
Podle mobilizačního plánu „W2“ byly v poplachové mobilizaci mobilizovány následující nákladní automobilní kolony typu II:
Nákladní automobilní kolony typu II byly určeny pro převoz vojska, výzbroje a výstroje jednotek v rámci operačního svazku (armáda, samostatná operační skupina), ke kterým byly zpravidla dočasně přiděleny a v dispozici Hlavního velitelství. V mírové sestavě polské armády neexistovaly. Byly mobilizovány obrněnými prapory, jejichž součástí byly jak automobilní jednotky tak jednotky útočné vozby a byly vybaveny nákladními automobily o nosnosti nad 2 tuny částečně z mobilizačních zásob a z větší části z mobilizace civilního sektoru, což vedlo ke směsici různých typů vozidel o různém, vcelku značně opotřebovaném technickém stavu, což znesnadňovalo opravárenskou službu a vybavení náhradními díly.
Velitel kolony byl zodpovědný za úplnost přepravovaného materiálu a za jeho ochranu před zničením v průběhu přepravy. Ozbrojenou ochranu kolony v průběhu přepravy zajišťoval náčelník služby jednotky, pro kterou byl převoz prováděn.
Nákladní automobilní kolonu tvořily:
Velitelský roj
2 dopravní čety – v každé po 10 nákladních automobilů (Chevrolet 157, Polski Fiat 621R, Berliet CBA, Packard 3 t, Saurer, Praga RV a jiné).
Pomocné družstvo
Tabulkové stavy:
důstojníci – 2
poddůstojníci – 13
mužstvo – 39
nákladní automobily – 21
osobní automobil - 1
motocykly – 2
cisterna – 1
dílenský automobil -1
Podle mobilizačního plánu „W2“ byly v poplachové mobilizaci mobilizovány následující nákladní automobilní kolony typu II:
Nákladní automobilní kolona typu II | Mobilizační jednotka | Určená pro | Velitel |
---|---|---|---|
Číslo kolony | . | ||
154 | 3. obrněný prapor | Armáda "Modlin" | poručík v záloze Daszkiewicz |
155 | 3. obrněný prapor | Armáda "Modlin" | poručík v záloze Ignacy Jabłonowski |
156 | 3. obrněný prapor | ? | ? |
353 | 7. obrněný prapor | Samostatná operační skupina "Narew" | ? |
454 | 10. obrněný prapor | Armáda "Lodž" | poručík v záloze Aleksander Jabłoński |
455 | 10. obrněný prapor | Armáda "Lodž" | ? |
456 | 10. obrněný prapor | Armáda "Lodž" | ? |
553 | 5. obrněný prapor | Armáda "Krakov" | podporučík v záloze Jan Bieniek |
554 | 5. obrněný prapor | Armáda "Krakov" (záloha Hlavního velitelství ?) | ? |
653 | 6. obrněný prapor | Armáda "Krakov" | ? |
753 | 1. obrněný prapor | Armáda "Poznaň" | poručík v záloze Gerżabek |
754 | 1. obrněný prapor | Armáda "Poznaň" | ? |
852 | 8. obrněný prapor | Armáda "Pomořany" | podporučík v záloze Jerzy Zdzitowiecki |
853 | 8. obrněný prapor | Armáda "Pomořany" | ? |
954 (?) | 4. obrněný prapor | ? | smluvní poručík Kiazim-Bek Safar-Ogły |
Zdroje: | www.digilabcom.com www.digilabcom.com www.digilabcom.com www.digilabcom.com Chrzanowski, Mirosław: Motoryzacja Wojska Polskiego 1921-1939, Bellona, Warszawa 2007 Jakubowski, Ryszard, Nawrocki, Antoni: 5 Batalion Pancerny, Ajaks, Pruszków 2003 Rybka, Ryszard, Stepan, Kamil: Najlepsza broń. Plan mobilizacyjny "W" i jego ewolucja, Oficyna Wydawnicza "Adiutor", Warszawa 2010 Skalski, Jacek: 1 Batalion Pancerny, Egross-Mikromax, Warszawa 1991. Szubański, Rajmund: 3 Batalion Pancerny, Ajaks, Pruszków 1995 Szubański, Rajmund: 4 Batalion Pancerny, Ajaks, Pruszków 1996 Szubański, Rajmund: 6 Batalion Pancerny, Ajaks, Pruszków 2001 Szubański, Rajmund: Polska broń pancerna w 1939 roku, Bellona, Warszawa 2004 Tarczyński, Jan: 8 Batalion Pancerny, Ajaks, Pruszków 1996 Zientarzewski, Mirosław: 10 Batalion Pancerny, cz. 2: Kampania wrześniowa, In: Militaria i Fakty, 2002, nr 1, str. 6-10 Żebrowski, Marian: Metryka 6 Batalionu Pancernego, in: Przegląd Kawalerii i Broni Pancernej, 1968/69, nr 50, str. 133-145 |
---|